Τρίτη 22 Απριλίου 2014

Σκουριές




Στο  βαγόνι του Ηλεκτρικού "Καπνίζοντες"

Τα σκουριασμένα απ' την αλμύρα σίδερα των καραβιών
                                                                          [για μιά ζωή είχα παρέα…
και τώρα πια που σκούριασα και γω
                 [όλο και τα θυμάμαι... όπως και μπάρκα, Γενέ*, Περαία.

            Βρήκα, ένα παλιογκαζάδικο "Τι-τού*
                                                           [ώχου ....κι εσύ σε σκυλοπνίκτρα ?
            μου λέει ο Μπάμπης ο Θιακός,
               [τράβα μια τσιγαριά συνάδελφε και τα φαρμάκια πνίχτα.

            Ρε Μπάμπη το τραίνο μπαίνει στο σταθμό,
                              [απαγορεύεται το κάπνισμα, σταμάτα μην ανάβεις,
            έχει βαγόνι θεριακλήδων μ' απαντά,
                       [από τη μπόχα μόλις μπούμε αμέσως θα το καταλάβεις.

Ακτής Μιαούλη καφενέ θύμιζε το βαγόνι,
                           [καθώς στ αυτιά μας φτάνανε καημοί των ναυτικών,
διάφοροι, από τα πηγαδάκια, γεμάτοι πόνο,
                             [πόσο αλλιώτικοι καημοί από των άλλων επιβατών. 

Αυτά σκεπτόμουν μετά από χρόνια στο παγκάκι ο απόμαχος ,
                            [βρισκόμενος στα Πατήσια, στου Έβερτ το παρκάκι,
όταν του πρώην θυρωρού μας ο εγγονός μούπε καπτάνιο,
         [για πες μου πάλι κάτι για θάλασσα αν θες, "έλα... μόνο λιγάκι".

Σκουριάζουνε τούπα μικρέ κι οι άνθρωποι κει πέρα
                                             [όλοι μου οι συνάδελφοι έχουνε ήδη φύγει,
σαδίστρια είν' η θάλασσα, ανθρωποφάγα, άπονη, απάνθρωπη,
                     [και τη ζωή μας απ' τα βάσανα, αλλοίμονο τη κάνει λίγη.

Ούτε το μίνιο* τη σκουριά της δεν δύναται να μετριάσει κάπως,
                                                [είναι αδύνατο το οτιδήποτε να την αναχαιτίσει,
τα ματσακόνια* των γιατρών, τα φάρμακα θέλω να πω μικρέ μου φίλε,
                                                                       [μας έχουνε κυριολεκτικά τσακίσει.

Για παλιοσίδερα και ‘μεις, στους παλιατζηδοσκράπερς*
                  [όπως και τα καράβια που κουμαντάραμε γοργά πια προχωράμε,
με φορτηγά, γκαζάδικα και πλοία της γραμμής, είναι γραμμένο μας
                 [όλων των ναυτικών...... αν δεν πνιγούμε.....από σκουριά να πάμε….


___________________________________________________________________

Από το βιβλίο "Σπασμένος κάβος", Βιωματικό έμμετρο έργο
του Οδυσσέα Ηβιλάγια No 52 / e-mail: pmataragas@yahoo.com /
Επιμέλεια - προσαρμογή κειμένων Cathy Rapakoulia Mataraga
_________________________________________________

*Γενέ : "ΓΕΝΕ", Γραφείο Εύρεσης Ναυτικής Εργασίας

*Τι-τού : Τ2..... Δεξαμενόπλοιο πετρελαιοφόρο που κατασκευάστηκε και παράχθηκε σε μεγάλες ποσότητες στις Ηνωμένες Πολιτείες κατά τη διάρκεια του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου.
Περίπου 533 Τ2 χτίστηκαν μεταξύ του 1940 και του τέλους του 1945. Χρησιμοποιήθηκαν για τη μεταφορά πετρελαίου, ντίζελ, βενζίνης αργού πετρελαίου.
Διαπιστώθηκε ότι ο χάλυβας (ο οποίος είχε χρησιμοποιηθεί με επιτυχία στο σχεδιασμό του ναυπηγείου) δεν ήταν κατάλληλος για τη νέα κατασκευή συγκόλλησης κατά τη διάρκεια του πολέμου. Η υψηλή περιεκτικότητα σε θείο έκανε το χάλυβα εύθραυστο και επιρρεπή σε κόπωση μετάλλων σε χαμηλότερες θερμοκρασίες.

Βουλιάξανε δύο μέχρι να το πάρουνε χαμπάρι και να κάνουνε μετατροπές... 


*Παλιατζηδοσκράπερς :  (Scrap-Διάλυση καραβιών)  Περισσότερα από 4 καράβια κάθε εργάσιμη ημέρα πωλούνται για παλιοσίδερα μέχρι στιγμής (2012) στα διαλυτήρια της Άπω Ανατολής. Πολλά από αυτά είναι ελληνικά, καθώς οι εφοπλιστές προχωρούν με ταχύτατους ρυθμούς στην ανανέωση του στόλου τους και στην απομάκρυνση παλαιότερου τονάζ, του οποίου η αξία βρίσκεται σε παρόμοια ή οριακά υψηλότερα επίπεδα με το μέταλλο που είναι κατασκευασμένα τα καράβια. Και αυτό τόσο διότι η δυσμενής συγκυρία στις ναυλαγορές σημαίνει ότι πολλά από αυτά για να λειτουργήσουν πρέπει να επιδοτούνται από τους ιδιοκτήτες τους, όσο και επειδή υπάρχουν πλέον σημαντικές ευκαιρίες στην δευτερογενή αγορά.
Είναι χαρακτηριστικό ότι από την αρχή του έτους έως τα τέλη Απριλίου είχαν συνολικά πουληθεί έναντι μετρητών για παλιοσίδερα 397 ποντοπόρα πλοία Ελλήνων και ξένων εφοπλιστών συνολικής μεταφορικής δυναμικότητας 19,64 εκατομμυρίων τόνων (dwt), σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο EBM Shipbroking.



Πειραιάς  Σταθμός του Ηλεκτρικού


spasmenos kavos    

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.